Van onze Fysio 1: Kan de warming-up blessures voorkomen?

DE MEEST VOORKOMENDE VOETBALBLESSURES

door Bob Spil

Blessures kunnen je voetbalcarrière in de weg zitten. Wanneer je blessurevrij lichaam bent, kun je het uiterste van je lichaam vragen en zeer succesvol worden in de voetballerij! Als je lichaam blessuregevoelig is, kan het je talent in de weg gaan staan en er misschien wel voor zorgen dat jij niet doorbreekt als profvoetballer.

Oorzaken voetbalblessures

De meeste blessures ontstaan tijdens een wedstrijd of training. Van alle blessures ontstaan de meeste incidenten voornamelijk wanneer je met een bepaald lichaamsdeel verkeerd op de grond terecht komt. Verder heb je niet altijd invloed op je blessures. Je kunt bijvoorbeeld hard geraakt worden door een tegenstander of jezelf verstappen op een slecht grasveld.

De oorzaak van voetbalblessures is relatief vaak een val (53%), voornamelijk door zwikken (14%) zonder dat er hierbij direct sprake is van een contact situatie (met bijvoorbeeld een andere speler). Het overige deel van de blessures ontstaat vaak wel na een contactmoment; lichamelijk contact met een andere speler (21%) of contact met een voetbal (14%).

Het is dus belangrijk dat je jezelf goed voorbereid op zowel lichte, als zware blessures. Een lichte blessure kan zich namelijk ook makkelijk ontwikkelen tot een zware blessure.

 

Blessures voorkomen

Wanneer we sporten, belasten we ons lichaam. Deze is enerzijds lichamelijk (het lichaam moet zichzelf in beweging brengen, al dan niet aan een bepaalde snelheid en kracht) en anderzijds geestelijk (je hersenen schieten in actie, zij zijn verantwoordelijk voor de precisie van onze bewegingen en concentratie).
Om blessures te vermijden moet de belasting die we aan het lichaam vragen, dan ook binnen de grenzen van het mogelijke te liggen (= belastbaarheid).
Ongetwijfeld heb je al gemerkt dat je lichaam niet altijd hetzelfde presteert; na een slapeloze nacht ben je minder geconcentreerd of onhandiger, en in het geval van een verkoudheid word je kortademiger tijdens het sporten.

De balans tussen wat je kan (= je belastbaarheid) en wat je doet (= je belasting) varieert dus voortdurend en hangt af van allerlei factoren.
Wie geregeld traint, volledige inspanning geeft tijdens de training en zich voldoende hersteltijd geeft na de training, merkt na enkele weken een positieve vooruitgang: je wordt dan bij elke training iets minder snel moe, je herstelt iets vlugger en je start de volgende training met een iets betere conditie. Je belastbaarheid wordt groter. Daarmee verklein je de kans op blessures.

 

Het belang van een warming-up

Eén belangrijk onderdeel van een training of wedstrijd, is de warming-up. Tijdens de warming-up bereid je jouw lichaam voor op de training of wedstrijd.

  • Door te beginnen met een warming-up, warm je je spieren op voordat je echt aan het werk gaat. Zo zorg je ervoor dat je flexibeler bent en daarnaast ook sneller en efficië
  • Het zorgt ervoor dat je spieren voor de wedstrijd of training goed warm worden, en draagt ook bij aan het voorkomen van spierpijn en blessures.
  • Laten we vooral het mentale aspect van de opwarming niet vergeten. Zo kun je je voorbereiden op de oefeningen of wedstrijd die komen gaat, je hoofd helemaal leegmaken en zorgen dat je honderd procent gefocust en geconcentreerd bent.

Uitgelicht bericht

Overzicht Puikman

Uitslagen

Er zijn geen uitslagen bekend.

1e in de poule

Er zijn geen teams 1e in de poule.

Programma

Vitesse 22 JO17-2 - Castricum MO20-1
31 Jan
19:00
Vitesse 22 1 - Limmen 1
31 Jan
20:15
Vitesse 22 JO12-3 - Odin 59 JO12-2
1 Feb
18:15
Vitesse 22 JO8-2 - SVA JO8-1
4 Feb
8:30